Trendy w projektowaniu łazienek hotelowych

Wywiad z Jackiem Niezgodą ARTIMAGE wizerunek przestrzeni wnętrza
Wywiad ukazał się w miesięczniku „Hotel Profit”

    „Hotel Profit” – Jakie są obecnie trendy w projektowaniu hotelowych łazienek, ostatnio mówi się nawet, że łazienka to nowe okno na świat pokoju hotelowego?

         Jacek Niezgoda – Poszukiwania sposobu na podniesienie komfortu i atrakcyjności pokoju hotelowego, indywidualne przyzwyczajenia i potrzeby gości hotelowych wymusiły zmiany w obrazie pokoju, a w konsekwencji i łazienki, która estetycznie stała się integralna częścią całej przestrzeni.
         Hotelowe łazienki coraz częściej przypominają te domowe – przeznacza się na nie znacznie większą powierzchnię niż niezbędne minimum, wyznaczone przez przepisy kategoryzacyjne, są wygodne, przestronne i bogato wyposażone.
    W myśleniu o łazienkach widocznych jest kilka wyraźnych tendencji. Zgodnie z jedną z nich łazienki tracą swój charakter oparty na wyłącznie higienicznej funkcji i stają się eleganckimi salonami kąpielowymi, przeznaczonymi do relaksu i wypoczynku. W tych pomieszczeniach, często z oknem, stosowane są jedwabne, wodoodporne tapety z bogatymi ornamentami, stylizowane fotele i szezlągi, oryginalne żyrandole.
    Coraz popularniejsze stają się łazienki w stylu eco, w których wykorzystuje się okładziny z naturalnego kamienia, podłogi z egzotycznego, odpowiednio zaimpregnowanego, drewna, organiczne wzory, drewniane lub stalowe dodatki, a nawet wanny i umywalki wykonane z drewna pokrytego przezroczystą powłoką antybakteryjną.
         Niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się wciąż projekty minimalistyczne z ciekawą fakturą ścian, dyskretną grą odcieni monochromatycznej kolorystyki wnętrza, oryginalnymi dodatkami i szlachetnością użytych materiałów wykończeniowych.
    W hotelach SPA, gdzie cała infrastruktura podporządkowana jest nadrzędnemu celowi zapewnienia wypoczynku, relaksu i komfortu Gościom, filozofia wellness zostaje przeniesiona do łazienek. Są więc one wyposażane w wanny, prysznice z hydromasażem i chromoterapią, bicze wodne, aromaterapeutyczne świece lub kominki zapachowe oraz miniaturki kosmetyków, używanych do zabiegów w hotelowym SPA. Zdarza się, że ich wystrój jest spójny ze stylistyką hotelowego SPA i przypomina starożytne termy rzymskie, chłodne kliniki dermatologiczne lub bogate, orientalne wnętrza.

    „Hotel Profit” – Czy są to nadal pomieszczenia ciemne, bez okien? A może wręcz przeciwnie z dużym oknem, za którym rozciąga się wspaniały widok np. na Zatokę Gdańską?

         Jacek Niezgoda – Łazienka z widokiem na otwarta przestrzeń to wyzwanie dla architekta budynku. Zazwyczaj kompleks pokoju hotelowego z oknem, przedpokojem i łazienką, wpisany w prostokąt, lokuje łazienkę w części pozbawionej okna. Maksymalne wykorzystanie powierzchni dla przestrzeni pokoju spycha łazienkę do roli pomieszczenia pomocniczego. Inaczej wyglądają łazienki w apartamentach gdzie wygoda i luksus wpisane są w funkcje. Łazienka staje się przestronna, projektanci w inny sposób operują przestrzenią, dlatego łazienka staje się salonem kąpielowym – czy wyobrażamy sobie salon bez okna?
    Rozwiązania z dużym oknem w łazience popularne są w ciepłym klimacie – w azjatyckich hotelach SPA, położonych na dużym obszarze, gdzie oczka wodne i bujna roślinność wchodzą do okien apartamentów.

    „Hotel Profit” – Czy łazienki hotelowe są teraz większe, bardziej przestronne?

         Jacek Niezgoda – Dobrym rozwiązaniem pozwalającym na doświetlenie łazienki światłem naturalnym i jednocześnie optyczne powiększenie jest połączenie łazienki z pokojem za pomocą wysokich przesuwnych drzwi. Przesłona może być wykonana z ażurowej płyty fornirowanej lub ze szkła – wtedy przesłaną staje się zasłona z tkaniny lub żaluzja. Przy tendencji zmierzającej do ograniczania ilości płytek w łazienkach na rzecz tapet, tynków dekoracyjnych i drewna – przestrzenie łazienki i pokoju tworzą estetycznie jedną całość. W przestrzeniach hoteli zauważane są dwie tendencje wyposażenia przestrzeni, jedna przeznaczonych dla gościa o niewygórowanych potrzebach estetycznych i funkcjonalnych przy zrównoważonej cenie oraz druga zmierzająca do zapewnienia gościom maksymalnej doznań na każdej płaszczyźnie. W takich hotelach poszukuje się rozwiązań nowatorskich i niespotykanych.

    „Hotel Profit” – Czy mają zapewniać jedynie możliwość szybkiego odświeżenia się, a może dodatkowe funkcje umożliwiające prawdziwy relaks?

         Jacek Niezgoda – Standardowa łazienka hotelowa ma zapewniać wygodną możliwość zadbania o higienę osobistą. Lokalizacja w standardowej łazience zbyt wielu funkcji nie wydaje się uzasadniona, chyba, że dotyczy to wybranych apartamentów dla gości ceniących sobie prywatność, komfort i luksus. Również w luksusowych hotelach, SPA, resortach, hotelach ulokowanych na polu golfowym i innych, do których przyjeżdża się przede wszystkim wypocząć, łazienki stają się kolejnym miejscem holistycznej regeneracji ciała i umysłu.

    „Hotel Profit” – W domach projektuje się „otwarte kuchnie”, czy hotele decydują się na „otwarte łazienki”? Jak one wyglądają? (np. łazienka oddzielona przeszkloną ścianą).

         Jacek Niezgoda – W architekturze wnętrz dobrych hoteli za granicą takie rozwiązania są powszechne. Łazienka bywa więc oddzielona od sypialni szklaną, przezroczystą ścianą, która matowieje pod wpływem światła; wolnostojąca wanna lokowana jest w sypialni, koło łóżka lub nawet w centralnym punkcie salonu. Typowym rozwiązaniem zapewniającym większą intymność są rozsuwane drzwi łączące sypialnię i łazienkę. Z kolei w hotelach alpejskich w łazienkach często spotyka się drewniane okiennice, otwierane na sypialnię.
    W Polsce ciekawe rozwiązania łazienek spotykamy najczęściej w zagranicznych, luksusowych hotelach sieciowych oraz hotelach butikowych i designerskich; w polskich inwestycjach niestety dominują rozwiązania standardowe i banalne sprowadzające pokój i przynależna do niego łazienkę do powielanego powszechnie szablonu – spełniającego jedynie wymagania kategoryzacji.

    „Hotel Profit” – Czy hotele decydują się na nowe rozwiązania dotyczące łazienek? Może jakieś przykłady?

         Jacek Niezgoda – Ciekawym rozwiązaniem jest wydzielenie z pokoju całej przestrzeni łazienki tylko taflami szklanymi, bardzo rzadko spotykanym – wydzielenie toalety w oddzielnym mniejszym pomieszczeniu a ulokowanie wanny w strefie pokoju jedynie za parawanem lub przesłaną z tkaniny. Dobrym pomysłem jest również wydzielenie przestrzeni łazienki wysoką ściana znajdująca się za zagłówkiem łóżka, do takiej łazienki dostęp jest możliwy z obu stron łóżka

    „Hotel Profit” – Czy nowe trendy w projektowaniu hotelowej łazienki znajdują odzwierciedlenie w obiektach na terenie naszego kraju? Jak to u nas wygląda?

         Jacek Niezgoda – W polskich hotelach łazienki wciąż są znacznie mniejsze niż za granicą. Obowiązujące trendy przejawiają się głównie w stylistyce wnętrza, nietypowych rozwiązaniach, aktualnie modnych wzorach ceramiki, designerskich dodatkach, elementach wykończenia i zastosowanych materiałach. Nawet bardzo mała łazienka, zaprojektowana w przemyślany sposób, może zaskakiwać, zachwycać i zostać zapamiętana przez Gości hotelu.  

    Jacek Niezgoda
    ARTIMAGE wizerunek przestrzeni wnętrza

    Ten wpis został opublikowany w kategorii Hotel. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

    Możliwość komentowania jest wyłączona.