Trendy we wzornictwie mebli hotelowych

Wywiad z Jackiem Niezgodą ARTIMAGE wizerunek przestrzeni wnętrza
Wywiad ukazała się w miesięczniku „Hotel Profit”

„Hotel Profit” – Jakie nowe trendy i rozwiązanie związane z wzornictwem zestawów mebli hotelowych obserwuje Pan na rynku? Czy według Pana wiedzy bardziej popularne są zestawy nowoczesne o minimalistycznym designie, czy też obserwuje Pan powrót do mebli w stylu art deco?

      Jacek Niezgoda – Obecne wzornictwo meblowe jest niezwykle zróżnicowane, miesza i twórczo łączy epoki, style i funkcje. Sofy łączone są z krzesłami, kanapy z zaskakująco wkomponowanymi stolikami kawowymi, a jedynym wspólnym mianownikiem jest lekka ironia i zabawa.
Dominującymi trendami są barokowy przepych, estetyka kiczu, żartobliwe połączenia oraz stylistyka vintage. W stylistyce glamour tapicerka mebli jest przesadnie zdobiona pikowaniami, kryształkami i futerkiem, w trendzie zaskakujących eklektycznych zestawień mieszają się wzory i kolory, mat z błyskiem, powierzchnie jednolite ze strukturalnymi.
      Nowym trendem w projektowaniu wnętrz hoteli jest stylistyka pałacowa, pełna przepychu- tradycyjne formy mebli i foteli nabierają jednak współczesnego wyrazu dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów i intensywnych kolorów.
      W światowym designie bardzo silny jest powrót do stylistyki z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Trend vintage daje projektantom nieograniczone możliwości poczynając od wykreowania wnętrza w całości przenoszącego do ubiegłych lat po łączenie nowoczesnych rozwiązań z pojedynczymi elementami oldschoolowymi. Styl vintage ma jednak niewielkie szanse zagościć we wnętrzach polskich hoteli- za bardzo kojarzy się z jeszcze świeżym wspomnieniem nieciekawych wnętrz domów wczasowych. Wciąż jednak modne i chętnie stosowane są meble minimalistyczne, które obecnie mają być przede wszystkim wygodne i zachęcać do wypoczynku. Dlatego oprócz oryginalnego wzornictwa, zaskakujących kolorów i charakterystycznych detali meble mają miękką linię i głębokie siedziska.
      Najważniejsza w projektowaniu wnętrza pokoju hotelowego i doborze mebli jest spójność ze stylistyką i charakterem całego obiektu. W hotelach pobytowych, położonych w miejscowościach wypoczynkowych, dominuje więc drewno, jednolite, pastelowe kolory, ewentualnie wzory odnoszące się do natury. Często klasyczne biurko zastępowane jest toaletką, pojawiają się wygodne fotele. W hotelach biznesowych preferowane jest nowoczesne wzornictwo, mocna, dynamiczna kolorystyka, konieczne jest również wygodne biurko z odpowiednim oświetleniem do pracy. Z kolei w hotelach butikowych i w luksusowych hotelach położonych w zabytkowych centrach miast istotną rolę odgrywa wyrafinowany gust, stylizowane meble, wysmakowane detale i wrażenie przepychu.
Zawsze jednak styl mebli nawiązuje do architektury wnętrza hotelu, choć czasem przestrzeń o nowoczesnym, minimalistycznym wyrazie wzbogacona zostaje bardzo dekoracyjnymi, barokowymi formami mebli. Aby stworzyć przyjazne, estetyczne przestrzenie, dające poczucie ciepła, komfortu, dbałości o detal i związku z historią należy złagodzić kontrasty stylistyczne lub bogactwo form jednorodnością kolorystyczną, można też do jednolitej, zbudowanej na podobnych wzorach mebli przestrzeni wprowadzić jeden wyrazisty, bardzo dekoracyjny element. Żeby zmienić charakter typowych mebli hotelowych wystarczy wzbogacić je o dekoracyjne narzuty, kryształki, błyszczące guziki, intensywne kolory, czy organiczną formę tapicerki.
      Reasumując – w hotelach przeważają meble raczej nowoczesne, o prostych formach, charakter wnętrza wykreowany jest głównie oryginalnym wzornictwem i kolorystyką tkanin i tapet oraz wysublimowanymi detalami.

„Hotel Profit” – Jakie nowe rozwiązania związane z funkcjonalnością mebli hotelowych (np. zmiana wielkości niektórych elementów, rezygnacja ze stolika pod telewizor itd) obserwuje Pan na rynku?

      Jacek Niezgoda – Coraz wyraźniej widoczną tendencją staje się specjalizacja hoteli – są one ukierunkowane na konkretne grupy klientów (menedżerów, rodziny z dziećmi, osoby starsze, tzw. singli) lub realizować mają specyficzne potrzeby (wyciszenie i relaks w hotelach spa, zdrowy styl życia w hotelach eco, zabawa i zawieranie znajomości w hotelach przeznaczonych dla osób młodych, rodzinny wypoczynek w hotelach familijnych, stworzenie warunków do pracy i spotkań w hotelach biznesowych), co powoduje konieczność odpowiedniego zaprojektowania wnętrz hotelu. Główny trend zmierza w kierunku kreowania przestrzeni zbliżonej do domowej, dlatego wystrój staje się bardziej dekoracyjny, a meble tracą anonimowy styl bez wyrazu. Goście lubią również dostęp do nowoczesnych technologii i doceniają wyposażenie pokoju w najnowsze urządzenia techniczne, często ukryte w prostych szafach, które po otworzeniu stają się minibiurem. Rośnie też moda na hotele stylizowane – zamki i obiekty zabytkowe- w tym przypadku w tradycyjnej, stylizowanej na historyczną formie mebli trzeba dyskretnie ukryć zdobycze współczesności.
      Z kolei sanatoria i hotele przeznaczone dla osób starszych warto wyposażyć w sofy z oparciami oraz stabilne krzesła i fotele o odpowiedniej wysokości: takiej, aby wstawanie z nich nie wiązało się ze zbytnim wysiłkiem. Pokoje w hotelach SPA coraz chętniej wyposażane są w meble sprzyjające komfortowi i niespiesznemu rytmowi dnia- zamiast biurek popularne są toaletki z lustrami.
      Wśród nowych rozwiązań mebli hotelowych na pierwszym miejscu sytuują się wysokie tapicerowane zagłówki łóżek. Nadają one specyficzny klimat, dają wrażenie dopracowanego wnętrza i luksusu. Stolik już dawno przestał pełnić funkcję podstawki pod telewizor, płaskie LCD znalazły swoje miejsce na ścianie, czasem oprawione w dekoracyjną ramę. Wyposażenie ze względów kategoryzacyjnych pozostaje bez zmian, jednak biurko stało się węższe i dłuższe, stanowi blat na którym można wyeksponować ciekawe detale we wnętrzu, czasem zmieniając wysokość i przełamując formę staje się wstęgą – wielofunkcyjną płaszczyzną o różnym zastosowaniu: w części biurkiem lub toaletką, w części fotelem lub sofą. Tradycyjne stoliki kawowe przybierają zaskakujące i zabawne formy lub otrzymują nowe funkcje stając się np. skrzynią.

„Hotel Profit” – Moi rozmówcy kilkakrotnie zapewniali, że inwestorzy hotelowi ogromnie rzadko decydują się na kupno nowoczesnych i droższych mebli, które mogą w ciekawy sposób podkreślić i współtworzyć charakter hotelu. Część inwestorów kupuje meble także na ostatnio etapie inwestycji, gdy pieniędzy brakuje. Czy podziela Pan takie opinie? Jakich argumentów można użyć, żeby przekonać inwestora do kupna dobrych mebli?

      Jacek Niezgoda – Meble w istotny sposób kształtują charakter wnętrza, dlatego warto zrezygnować z kupowania w ostatniej chwili typowych mebli hotelowych i zaprojektować meble nie tylko funkcjonalne, ale i estetyczne. Zastosowanie do ich produkcji różnorodnych materiałów: drewna, stali, szkła, nadanie oryginalnych form pozwoli na uzyskanie ciekawego, wyróżniającego się wnętrza. Moda na różnorodność stylistyczną, chęć odróżnienia się od konkurencji, sprawia że hotele proponują nie tylko ciekawie zaprojektowane przestrzenie wspólne, ale także wnętrza pokoi. Coraz częściej goście, wybierając hotel, kierują się unikalnym, niepowtarzalnym wystrojem i oryginalnością zastosowanych rozwiązań – tym właśnie należy wytłumaczyć rosnącą popularność hoteli designerskich oraz obiektów projektowanych przez znanych kreatorów mody. Rezygnacja z typowych mebli hotelowych na rzecz mebli stworzonych dla potrzeb konkretnego hotelu pozwala uzyskać spójne stylistycznie, niepowtarzalne wnętrze, które na pewno docenią goście.     

     
Jacek Niezgoda
ARTIMAGE wizerunek przestrzeni wnętrza

Ten wpis został opublikowany w kategorii Hotel. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.